Forever iVision™

2019-10-10

Øynene dine jobber hardt hver dag, så de har fortjent litt oppmerksomhet.

6 måter å ta mer vare på øynene dine

Kilde: av Rachel Sharpe

Når du vurderer det faktum at du bare har ett par øyne hele livet og at dårlig syn kan gjøre det vanskeligere å lese, kjøre bil og mange andre ting vi tar for gitt på en daglig basis, blir det tydelig hvor viktig det er å ta vare på øyehelsen din.

I dag er #WorldSightDay, en årlig bevissthetsdag som retter oppmerksomheten på blindhet og synshemming.  I ære for denne dagen har vi samlet noen topp tips for å ivareta øyehelsen din.  Enten du er velsignet med perfekt syn eller allerede bruker briller eller kontaktlinser på daglig basis, hvorfor ikke gjøre noe for å minimere presset du legger på øynene?

Besøk en øyespesialist regelmessig

Det er viktig å sørge for at øynene dine sjekkes regelmessig av en optiker for å teste for synshemming og sikre at du har en generell øyehelse.  Synet ditt kan bli dårligere over tid.  Selv om du hadde et perfekt syn for ti år siden, bør du ikke anta at du fortsatt har det;  jevnlige øyetester anbefales.  Å ikke bruke briller når du trenger det eller feil briller (for eksempel å fortsette å bruke et par briller som du ble foreskrevet for tre år siden, og som ikke lenger er riktig for deg) kan virkelig skade øynene.

Hvis optikeren din synes at du trenger briller, bør du sørge for at du bruker briller eller kontaktlinser når du trenger dem for å forhindre belastning på øyet og ytterligere skade.  Til slutt er det viktig å huske å ta ut kontaktlinsene hver natt og følge de nødvendige rengjørings instruksjonene, for å redusere risikoen for å tørke ut øynene eller få en infeksjon.

Fjern sminken hver dag

Vi blir ofte fortalt at det er viktig å fjerne sminke for å la huden og porene våre puste, men det er like viktig å bli kvitt øyesminke, som for eksempel eyeliner og mascara, for å forhindre irritasjon, øyeinfeksjoner eller hudfarger.  Du kan bruke et produkt som Sonya Refreshing Gel Cleanser for å forsiktig fjerne sminken på en måte som ikke irriterer den sarte huden rundt øynene.

Mens vi har temaet sminke, må du aldri dele øyesminke med andre!  Hvis du gjør det, risikerer du å dele bakterier og infeksjoner.

Bruk solbriller med UV-beskyttelse

Vi vet alle hvor viktig det er å beskytte huden vår ved å sikre at solkremen vår har både UVA og UVB-beskyttelse, som vår Aloe Sunscreen, men har du noen gang vurdert UV-beskyttelsen i solbrillene dine?  Et billig par kan virke som et godt kjøp, men de gjør ofte ikke susen når det gjelder øyebeskyttelse.  Hvis du skal tilbringe mye tid i solskinnet, er det spesielt viktig å sørge for at glassene dine blokkerer 99 til 100% av alle skadelige UV-stråler fra å nå øynene dine.

Få nok søvn

Ah, det er ingenting som en god søvn som hjelper kroppen din med å hvile og reparere seg selv.  Det er noen ting som morgenkaffen din ikke løser, og det er helseproblemene som ofte kan komme hånd i hånd med en jevn søvnmangel.  Dette gjelder for å holde øynene sunne også.  Hvis du ikke får nok søvn, kan du oppleve at du sliter med tørre, irriterte og kløende øyne, og du vil bli fristet til å gni på dem.  Dette bidrar igjen til at flere bakterier kommer inn i øynene og gir deg en høyere infeksjonsrisiko.  Det er viktig å sikte på syv til åtte timers søvn per natt for optimal helse og for å unngå bivirkningene.

Begrens skjermtiden

Bestemors advarsler om å få firkantede øyne fra å sitte foran TV-en hele dagen er kanskje ikke bokstavelig, men hun hadde absolutt et poeng;  å stirre på en skjerm hele dagen kan være veldig ille for øyehelsen din, og i denne digitale hverdagen vi nå lever i, gjør vi det i opptil ti timer om dagen!

Selv om det er lurt å begrense skjermtiden, vet vi at arbeidsforpliktelser så vel som smarte telefoner og TV-streamingtjenester noen ganger kan gjøre det vanskelig, så er det viktig å få noen få beskyttelses barrierer på plass. For eksempel kan du implementere 20/20/20-regelen på datamaskinen din mens du jobber.  Hvert tjuende minutt, se bort fra datamaskinen og fokuser på noe minst tjue meter unna i minst tjue sekunder for å hjelpe deg med å re-fokusere øynene.

Du kan også minimere skadelig blått lys ved å endre skjermene på skrivebordet eller mobiltelefonen for å få en mer sepia-tone, eller ved å kjøpe et par briller som minimerer blått lys. Det kan også være verdt å gjøre det til et mål å begrense TV-tiden for å gi øynene en ro om kvelden eller legge telefonen bort noen timer før sengetid - noe som vil hjelpe med søvnkvaliteten din også.

Ta de riktige vitaminene

Vi vet alle fordelene med å spise et velbalansert kosthold med hensyn til kondisjon og vekt, men visste du at det også er mange matvarer som inneholder øye-støttende næringsstoffer?

Noen av næringsstoffene som virkelig er nøkkelen til øyehelsen inkluderer vitamin A, sink og kobber.  Lutein og zeaxanthin er karotenoider som er pigmenter som finnes i planter og i netthinnen.  De finnes ofte i større mengder bladgrønne grønnsaker, for eksempel kål, grønnkål og spinat, og det er her du også finner store mengder kobber.  Sink hjelper til med å beskytte celler mot oksidativt stress og finnes ofte i egg, meieriprodukter og kjøtt, men for veganerne blant oss kan belgfrukter og frø også være en god kilde.

Du kan også supplere et godt balansert kosthold med vår nye Forever iVision™ som inneholder antioksidant vitamin C og E for å beskytte celler mot oksidativt stress, samt betakaroten fra vitamin A og sink som bidrar til å opprettholde normalt syn.

 

- Produkt tips Ruamtham Samuelsen